twintig jaar wijnvoordeel

Het ontstaan van Wijnvoordeel

Wijnvoordeel bestaat deze maand twintig jaar en daarom vieren wij de hele maand november feest! Om dat te vieren willen we samen met u terugblikken op de hoogtepunten van de afgelopen twintig jaar. Van het begin van ons avontuur in een klein zolderkamertje in Zwolle naar de eeste stappen in Duitsland en van de klacht dat we te goedkoop waren tot ons twintig jarig bestaan. Leest u mee? 

rene tulner
Location

Start van Wijnvoordeel

In 1999 trokken wij, René en Henriët Tulner, de stoute schoenen aan. Gedreven door passie voor wijn en geïnspireerd door de onbegrensde mogelijkheden die internet bood, richtten we Wijnvoordeel op. De eerste online wijnwinkel van Nederland, begonnen op een zolderkamer in Zwolle, was een feit.

1999
Location

Zelf de wijn rondbrengen

PostNL bestond destijds nog niet en in de voorwaarden van het postkantoor stond dat een pakket anderhalve meter moest kunnen vallen zonder schade. Er was maar één oplossing: persoonlijk de wijnen naar adressen in heel Nederland brengen. Klanten moesten hierdoor soms tot wel twee weken op hun bestelling wachten. Gelukkig vonden ze dat toen geen enkel probleem.

2000
Location

Verhuizing naar Ruinerwold

De zolderkamer in Zwolle werd echt te klein. Wijnvoordeel verhuisde naar het Drentse Ruinerwold. Wat een ruimte! In een oude boerderij uit 1880 werd het nieuwe magazijn van Wijnvoordeel ondergebracht. De koeien maakten plaats voor wijnen van over de hele wereld. We konden weer velen jaren vooruit dachten we.

2001
Location

Eerste stappen in Duitsland

Drie jaar na de start in Nederland starten we ook in Duitsland. Goede vriend Durk Visser trouwde een Duitse vrouw en verhuisde naar Duitsland. Samen met Durk richtten we Weinvorteil.de op om ook de Duitse wijnmarkt te veroveren. Regelmatig spraken we af rond de grens bij Arnhem. De kofferbakken van beide auto’s werden dan tegen elkaar gezet om de nieuwe voorraad over te laden. Terugkijkend was dat niet heel efficiënt, maar in die tijd wel dé manier om ook de Duitse liefhebbers van topwijnen te voorzien.

2002
Location

Onze eerste wijnproeverij

In Ruinerwold werd een ondernemersbeurs georganiseerd. Ondernemers uit de regio konden daar hun bedrijf presenteren. Een mooie kans voor ons om een proeverij te organiseren. Het hele magazijn werd verplaatst naar een grote loods. Klanten waren positief dat Wijnvoordeel nu ook een gezicht kreeg. Het internet was in die tijd toch nog wat mysterieus.

2003
Location

Verhuizing naar Gorredijk

Ook de locatie in Ruinerwold werd te klein. Dankzij een samenwerking met Baarsma, een van de grootste wijnimporteurs van Europa, konden we onze wijnen in hun magazijn onderbrengen. We wisten niet wat we zagen: zo ver als je kon kijken stonden er wijnflessen opgesteld en vrachtwagens reden af en aan met wijnen uit alle denkbare landen en streken. Op dat moment wisten we het: Wijnvoordeel is nu echt klaar voor de toekomst.

2006
Location

Klacht ‘Wijnvoordeel is te goedkoop’

En toen belandden we in een stroomversnelling. Wijnvoordeel werd aangeklaagd door Stichting Alcohol Preventie (STAP) omdat we te goedkoop waren. Die aandacht haalde alle media. Van kranten en magazines, tot radio en televisie. Te goedkoop? Betere reclame konden we ons niet wensen en Wijnvoordeel maakte een stormachtige groei door.

2007
Location

Eerste TV Reclame van Wijnvoordeel

2011
Location

Landelijke bekendheid dankzij kortingscode

Een fout op onze website zorgde ervoor dat we opnieuw landelijk in de aandacht stonden. Met de kortingscode Allsafe konden klanten zes flessen wijn bestellen voor in totaal slechts vier euro. Nou, dat hebben we geweten. Social media ontplofte en mensen riepen elkaar op om zo snel mogelijk te bestellen, voordat wij door zouden krijgen dat er iets misging.

2014
Location

Sodeknetter wat voordelig

In 2014 maakten we een tv commercial met Peer Mascini. Hij was daarvoor het gezicht van Melkunie met de spraakmakende commercial van een koe in een zwembad en de uitspraak “ik zeg nog zo, geen bommetje”. Zijn overstap van melk naar wijn leverde veel publiciteit op. De uitspraak "Sodeknetter wat voordelig" werd een begrip in Nederland.

2014
Location

Wijnvoordeel wint Shopping award

Wijnvoordeel wint de Shopping Awards Publieksprijs XL in de categorie Eten & Drinken. Dit zijn elk jaar de belangrijkste awards voor webwinkels. Deze prijs was ons niet toegewezen door een jury, maar door de Nederlandse wijndrinkers. Onze klanten! Dat was echt de kers op de taart na jaren hard werken.

2015
Location

Samenwerking met familie Pos

In het populaire TV-programma ‘Helemaal het einde’ op RTL4 emigreren drie gezinnen naar Chili om een nieuw leven op te bouwen. De Posjes besloten hun eigen wijn op de markt te brengen en kozen Wijnvoordeel als importeur. Een jaar lang werden de avonturen van de familie wekelijks op tv uitgezonden en ruim een miljoen mensen zagen hoe de eerste POS-wijnen op de boot naar Nederland werden geladen.

2017
Location

Derde Shopping Award XL

In 2017 en 2018 wonnen we opnieuw de Shopping Awards Publiekprijs XL in de categorie Eten & Drinken. Deze publieksprijzen vormen écht de kroon op ons werk. Fantastisch om te ervaren dat onze klanten zo positief over ons zijn en onze passie voor wijn delen.

2018
Location

Twintigjarig jubileum

Dit jaar zijn we een samenwerking aangegaan met zowel de familie Akkermans van het populaire RLT-programma Het Spaanse dorp Polopos als de familie Meiland van het bekende programma Château Meiland. Beide wijnseries zijn exclusief te koop bij Wijnvoordeel. En inmiddels bestaat onze online wijnwinkel twintig jaar en zijn we ontzettend trots op alles wat we in de afgelopen jaren hebben bereikt. Zonder u was dit nooit gelukt! Bedankt voor uw vertrouwen in Wijnvoordeel en proost! Op naar het volgende jubileum.

2019

Al 20 jaar de mooiste wijnen!

René's favorieten:
Naar boven